Saturday, January 26, 2008

Tasek Raja Lumu

mencari sesuatu yang hilang.. bila minum teh tak terase manisnye.. bila rasa gatal, nak garu tersalah pula tempatnye.. ada sesuatu yang tak kena.. bila ingin buat baik rasa tak kene tempatnye.. bila masing-masing menghalalkan cara masing-masing.. jalan singkat akhirnya sesat dan tak jumpa jalan pulang.. hidup ni drama realiti.. jumpa ramai org, macam2 ragam, tapi? ragam tak seruga ragam nama nye..

hidup kat malaysia, aman & damai.. sejauhmana realitinye.. silap langkah kita yang terkene.. nama-nama islam diatas jalanraya 'merempit & sebagainye', menonjolkan imej2 negatif, adakah mereka lupa? mereka membawa nama siapa?

inilah berlaku, bila nak masuk rumah tatau pintunye, jumpa tingkap pun boleh masuk, tapi tak la kene cara.. "Al-Fatihah - Pembukaan" Sejauh mana umat kita memahami & memperkasakannya? Sekadar dilafaz 17 kali sehari? bila tak kene cara tak la terbuka pintunya..

"Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah & Maha Penyayang"

Sebagai khalifah, sebagai manusia - kita ibarat duta dalam dunia yang singkat ini.. apepun yang kita buat, kita perlu sentiase ingat 'nama siapa yang kita junjung selama ini', niat tidak pernah menghalalkan cara. Insya Allah, berpesan biarpun satu ayat, semoga 'Ilmu' yang diwarisi daripada junjungan besar Rasulullah SAW akan mendatang manfaat di kemudian hari.. Amin.

No comments: