Saturday, January 26, 2008

2 daripada 99

Semua topik lebih berasaskan kepada persoalan '?' kerane sy sendiri mencari jawapan, dgn adenye pertanyaan, menunjukkan adenye 'keinginan'.. bila dah jatuh cinta, banyak je bende2 yang kita nak tau lebih dekat.. itu adalah konsep 'Jalan-jalan cari jalan'.. bagi sy selagi kita melafazkan 'tunjukkan kami jalan yg lurus', selagi itu kita tak harus mendabik dada & berpuashati dengan apa yg kita ada pada hari ini.. perjalanan masih panjang & belum selesai..

2 nama daripada 99 nama terpilih dijadikan pembukaan surah Al-Fatihah, yang kita sering katakan sebagai Ummul Kitab. Apakah keistimewaannya? Tiada istilah 'saje2' atau 'suka2' disini melainkan hikmah yang dalam..

Ar-Rahman & Ar-Rahim, jauh kita berjalan, kadang2 kita lupa jejak kita kali pertama (langkah pertama dari beribu2 juta langkah yang lain). Lama kita menulis, tapi kita terlupa hari pertama kita mula kenal huruf 'A'..

Benarkah kita cinta, kalau kita tidak benar2 kenal?

Jawapannye pasti amat luas, dan bicara & akal manusia ini adalah terhad, namun masih ada yg dalam jangkauan kita, Ar-Rahman - Maha Pemurah - untuk menghuraikan ini, perlulah ada degree & Master dalam bidang berkaitan, untuk sekadar menjaga kualiti huraian.

tapi akal yg kecil tetap memungkinkan kita berbicara, muhasabah diri mencari jawapan & menyemai rasa cinta.. Hakikatnya "Allah Maha Pemurah".

Pemurah adalah sifat yang kita kenal, sekiranya kita sebagai pemurah "kita bersifat pemberi kepada sesiapa yang kita simpati, kita tak perlu kenal kepada penerima, kita tetap memberi..

Ar-Rahim - Maha Pengasih - pasti ada perbezaan antara 2 nama tersebut. Apa yang pasti, kasih kita tak tumpah pada semua orang, kita akan bersifat memilih dalam mencurahkan kasih. Kasih lebih menjurus kepada satu jalinan perhubungan yang lebih istimewa antara dua pihak.

Jadi, apakah kemungkinan yang tersirat disebalik yang tersurat? yg pasti yang tersirat itu luas. Apa yg kecil dapat dibicarakan disini 'kita mungkin mudah mencapai 'Kemurahan' tuhan, tetapi mencapai 'kasih' tuhan, kita perlukan lebih daripada 'nyawa' untuk di persembahkan, "Inna Sholatti wanusuki wammayahya wammamatti lilallahirabil'alamin".

Pastikan kita bukan 'pengemis' yang hidup didunia hanya atas dasar 'Maha Pemurah' .

Tuhan lebih mengetahui..

No comments: